Her kan du lese hva vi snakket om på vårmøtet!

Rundt 40 medlemmer dukket opp til årets første møte 12. mars. Vi møttes på jordene tilknyttet gården. Det var knapt med benker – så disse må vi snekre flere av – men alle fikk til slutt en plass å sitte eller stå. Til tross for varmegrader gikk det greit å ake på det som finnes igjen av snø. Noen grillet pølser, mens andre kom innom en kjapp tur.

IMG_0511

Grovt sett ble dette gjennomgått:

1. Oppdatering over hvor vi er i løypa: 

Vi dyrker i overkant av 50 andeler – ikke 100 som først planlagt – av dem er 42 andeler solgt. Årsaken til hvorfor vi dyrker mindre, er fordi mange velger å dele på andeler innad i familien. I tillegg synes både Espen (gartner) og Helene (bondekona) det er greit med en “soft” start. Med litt innsats fra medlemmene, ved at vi deler informasjon om andelsgården på sosiale medier, skal det gå greit å selge de siste 8 ledige.

I dag er vi til sammen 97 medlemmer. 67 er voksne. 17 er barn 6-18 år. Og 16 er barn 0-6 år. Med unntak en, er alle utgåtte fakturaer betalt inn. Får noen betalingsproblemer forsøker vi så langt det går å åpne opp for delinnbetaling for medlemskap og andel. Purringer og liknende forsøker vi å unngå, da er det bedre bare å gi beskjed om at man angrer på innmeldingen.

2. Regnskap

Vi har satt bort regnskapet til Asker og Bærum gårdsregnskapslag SA, der vi har kjøpt en andel. Så vi får regnskapstimer av erfarne gårds regnskapsførere til gode priser.

Budsjettet viser større forventet underskudd på grunn av færre solgte andeler til tross for at utgiftene holder seg stabile. Det blir ingen lønn til bondekona denne sesongen, og mindre til gartneren. Vi får se på det som at gartneren får betaling i form av kompetanse, og bondekona ved at gården reiser seg. Men særlig gartneren fortjener en kjempeapplaus for innsatsen ved utløpet av sesongen. For å beholde han må vi sørge for at han får en bærekraftig inntekt i årene fremover.

3. Investeringer

Søknader for midler til å demontere, renovere og gjenreise en del av låven for bruk til redskapsbod er sendt. Vi har fått innvilget en liten sum av Stiftelsen UNI, men venter på svar fra Kulturminnefondet før vi vet om dette er gjennomførbart. Redskapsboden kommer uansett ikke opp før vi er i gang med sesongen. Dermed må vi midlertidig lagre redskap i låven og bygge en provisorisk løsning til håndredskaper på jordet.

På grunn av en heftig hverdag med mye som skal gjøres, og fordi søknaden er krevende å utforme, er vi på etterskudd med noe potensielt tilskudd fra Innovasjon Norge (IN). Dette jobber bondekona med, imens låner hun penger til å sette opp et veksthus som vi kan bruke denne sesongen.

Vi har bestilt ugressbrenner fra USA, hjulhakke, såmaskin, planter og frø. Vi planlegger å grave ut, slik at det blir 10-12 parkeringsplasser langs gårdens atkomstvei. En rørlegger kommer innom i løpet av de neste par ukene for å se om vannpumpen nede i kjelleren til hovedhuset virker. Den tilhører brønnvannet tilknyttet gården og kan forhåpentligvis brukes sammen med en spreder og en vannslange til å vanne grønnsakene med. Håndredskaper bestiller vi i løpet av den neste måneden, om noen har noe liggende hjemme som dere ikke bruker, eller kommer over noe brukt på FINN.no, er dere hjertelig velkommen til å ta det med.

4. Informasjon og kommunikasjon

Det er positivt å kunne legge ut bilder av alt som skjer på andelsgården på egen nettside og sosiale medier. De som vil reservere seg fra å bli avbildet offentlig bes å sende en e-post til bondekona om dette. Det samme gjelder å dele kontaktinformasjon alle medlemmer imellom på en felles innloggingsportal. I forbindelse med bytte av dugnader og liknende, er det fint om vi har mulighet til å kontakte hverandre.

Vi snakket om å opprette en lukket Facebook-gruppe kun for medlemmer. Her kan vi gjøre alt fra å diskutere snegleangrep til å dele dagens erfaringer på jordet. Den lukkede gruppen heter “Solberg andelsgård lukket” og kan søkes opp på FB. All informasjon som er nødvendig å vite for medlemmer skal likevel alltid deles per e-post og offentlig nettside.

5. Økoplan

En søknad om å bli godkjent økologiske er under utforming av Norsk Landbruksrådgiving (NLR), gartneren og bondekona og vil bli sendt Debio i slutten av mai. Da går vi mest sannsynlig inn i en karensperiode på to år, der vi må dyrke etter økologiske prinsipper på de 15 målene som er avsatt til andelslandbruket. Fordi jorden er fattig på kalium, søker vi Oikos om å få bruke kunstig kalium første sesong. Frem til vi er godkjent økologiske kan vi skrive at vi dyrker etter økologiske prinsipper, men enda ikke markedsføre oss med at vi er et økologisk andelslandbruk.

6. Vekstplan

Gartneren fortalte at han har bestilt rundt 40 forskjellige sorter grønnsaksfrø og -planter hovedsakelig fra De Haes gartneri, solhatt.no og Engros. Denne første sesongen bestiller han planter fremfor å drive oppavl. På den måten har vi større sannsynlighet for å lykkes med noe. Navnene på grønnsakene vi skal dyrke oversendes et par andelshavere som har påtatt seg oppgaven med å lage skilt. Takk til de to for kjempeinnsatsen!

img_0930

7. Arbeidsfordeling

Vi legger ut en grov plan over planlagte dugnader i et Excel-ark på Google, så alle andelshavere kan gå inn og skrive seg opp på listen. Dere er alle invitert inn til dokumentet per e-post. Det er viktig at vi får dette unna innen kort tid, så vi har en oversikt over hvem som kan stille når. Alle andelshavere, foruten de som engasjerer seg i skilt og IT, setter seg opp tre uker i løpet av sesongen; to uker som medansvarlige for ugressbekjempelse og annet forefallende arbeid; og én gang som reserve. Hver enkelt er ansvarlig for å ringe andre medlemmer og bytte uke om de ikke kan stille.

På nettsiden deles ukentlig hvilke felt som må lukes og med en video over hvordan dette skal utføres. Gartneren kommer til å være ukentlig tilstede på jordet. Har man spørsmål stående på jordet alene, er det mulig å ringe på døren hos bondekona – kanskje kan hun hjelpe.

8. Tilbakemelding

Vi bør alle sammen være åpne for tilbakemeldinger fra hverandre over hva vi gjør bra og hva vi kan bli bedre på. Nøl derfor ikke med å sende en e-post, dele et tema på Facebook eller legge et anonymt brev i postkassen til Solberg andelsgård når du har noe på hjertet.

IMG_0499

Hipp hurra og hjeeelp, sesongen er i gang!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..