Velkommen til vårens første møte søndag 12.mars!

Varmen fra solen og dryppene fra hustakene forteller oss at nå går vi i full fart mot sommeren og årets første sesong. I den forbindelse møtes andelshaverne tilknyttet Solberg andelsgård førstkommende søndag 12.mars. Vi møtes på jordet med medbrakt drikke og grillmat – og ski og akebrett for de som vil. Det er fint om flest mulig parkerer på Solberg skole, mens de som har vondt for å gå, har dårlig tid eller har med seg de minste barna kan parkere på gårdstunet. Toalett og eventuelle bleieskift kan skje i hovedhuset.

IMG_0356

GØY FOR BARNA Å AKE: Vi får håpe vi er heldige med været. På jordet er det en flott akebakke og preppet for ski for de som ønsker å ta med langrenn- eller slalomski.

Hvor mange og hvem er vi?

Vi er i dag til sammen 94 medlemmer tilknyttet andelsgården. Av dem er 65 medlemmer voksne, 17 barn over fem år og 15 barn under seks år. Det er en god blanding av enslige, partnere og familier fra Asker og innover mot Oslo. Totalt er førti andeler solgt. Vi bør selge femti for å være i mål rent økonomisk, så spre ordet, få med familie, kollegaer og venner. Årsaken til hvorfor vi er færre andelshavere enn utgangspunktet, er fordi mange familier velger å dele på 1-2 andeler, dermed blir færre andeler solgt. I tillegg har vi opplevd noe frafall fra påmeldingene etter oppstartsmøtet. Men vi skal prøve å komme godt ut av det likevel. Dette er vår første sesong, da må vi regne med lærdom i form av utfordringer. I dette tilfellet betyr det ingen inntjening for bonden det første året – det er greit.

Agenda for møtet

  1. Velkomst med bæring av sittebenker og tenning av bålpanne.
  2. En presentasjon av hvem hver enkelt andelshaver er.
  3. Helene (bonden) forteller om arbeidet i løpet av vinteren. Hva som er blitt gjort av regnskap/fakturering/budsjett, søknader til Innovasjon Norge og Kulturminnefondet, promotering i lokalavis og på sosiale medier, investeringer i redskap, parkeringsplass og toalett. Hva som er gått som forventet – og ikke.
  4. Espen presenterer vekstplan, hvilke sorter som skal dyrkes, jordbearbeiding og når han trenger hjelp til hva.
  5. Arbeidsfordeling. Vi trenger en kjernegruppe, et knippe mennesker som kan være bindeledd mellom bonden og gartneren, og andelshaverne. Vi må vite når vi ønsker å stille til dugnad – tidlig eller sent i sesongen – og sette opp en liste over hvem vi kan regne med å få hjelp av når.
  6. Diskusjon mellom andelshaverne. Hva tenker vi om pris, budsjett, informasjon, videre planer osv. Hva gjør vi bra, hva kan vi gjøre annerledes, hva er forventningene vi har til kommende sesong.

Til nå er litt i underkant av tredve mennesker påmeldt. Kom gjerne med innspill til ting du ønsker å ta opp ved å sende en e-post til: helene@helenejakobsen.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.